Uspostavljanje veze sa tinejdžerom je osnova za efikasnu podršku i socijalno i emocionalno učenje. Kako vaše dete raste, komunikacija je jedan od načina da pokažete svoju ljubav i poštovanje prema njemu.
Izgradite vezu sa detetom:
- Pokažite interesovanje za ono što je vašem detetu važno.
- Delite stvari o sebi i pronađite načine da uspostavite veze i pronađete zajednička interesovanja.
- Pitajte dete o njihovim mišljenjima, stavovima i perspektivama kako biste razumeli njihova osećanja.
- Nadogradite komunikaciju koju ste imali sa svojim tinejdžerom kada su bili mlađi – komunikacija je važna od detinjstva do odraslog doba, i ako ste vi i vaše dete dobro komunicirali, delili svoja osećanja i misli, veća je verovatnoća da će se to nastaviti kako napreduju kroz adolescenciju.
Budite aktivni slušalac!
Aktivno slušanje je važno u interakciji sa detetom. Aktivan slušalac je angažovan, brižan, ne osuđuje i empatičan je, čak i kada (a posebno kada) se ne slaže sa stavovima drugih. Iako se neka verovanja ili mišljenja vaših tinejdžera mogu razlikovati od vaših, morate da poštujete i cenite njihove stavove. Ovo će im takođe pomoći da poštuju vaše stavove i mišljenja. Aktivno slušanje pomaže deci da se osećaju saslušano, shvaćeno, manje usamljeno i smirenije. Nasuprot tome, ako ne slušamo kako treba, rizikujemo da se oni osećaju kao da odbacujemo njihove brige i poništavamo njihova osećanja. Zbog toga se osećaju defanzivno, frustrirano, usamljeno ili povređeno.
Ako ne slušamo kako treba, rizikujemo da se osećaju kao da odbacujemo njihove brige i poništavamo njihova osećanja.
- Pokažite govor tela. Održavanje kontakta očima, potvrdno klimanje glavom, zabrinuti pogled ili ohrabrujući osmeh su mali gestovi koji im daju do znanja da obraćate pažnju. Koristite prirodni govor tela i znakove koji čine da vaše dete oseća da ste prisutni, zainteresovani i da vam je zaista stalo. Čak i bez upotrebe reči, možete da kažete da slušate i da vam je važno ono što vaš adolescent govori.
- Postavljajte otvorena pitanja koja pojašnjavaju kako biste stekli dublje razumevanje kako se vaše dete oseća. Ova pitanja nemaju tačan ili pogrešan odgovor; ona vam jednostavno pomažu da steknete uvid u ono što vaš tinejdžer misli. Na primer, možete pokušati sa bilo kojim od sledećih pitanja: „Možete li da objasniš šta misliš pod…”, „Zašto se osećaš uznemireno kada…” ili „Šta misliš da bi osećao da…”
- Zapamtite ono što vaše dete govori ponavljajući i parafrazirajući ono što je prenelo. Na primer, možete reći: „Ono što čujem da govoriš je da…“ ili „Da li sam u pravu kada razumem da osećaš…“
- Dajte pozitivne povratne informacije i afirmaciju. Davanje konkretnih trenutnih pohvala može pomoći u izgradnji samopouzdanja i samopoštovanja adolescenata i podstaći ih da nastave sa istim ponašanjem. Na primer, ako vaše dete kaže da se oseća veoma pod stresom, možete da odgovorite tako što ćete reći: „Hvala što si bio hrabar i što si podelio kako se trenutno osećaš“ ili „Može biti teško reći nekome kada se osećamo tako. Tako mi je drago što si to podelio sa mnom.”
- Potvrdite šta vaš tinejdžer izražava. Ovo može pomoći tinejdžerima da prihvate svoje emocije i da se osećaju bezbedno da se izraze. Na primer, mogli biste da kažete: „Razumljivo je da se trenutno osećaš ljuto, i ja bih se osećao isto“, „Hvala što ssi to podelio sa mnom. Može biti teško podeliti sa drugima kada se osećamo tužno“ ili „Žao nam je što čujem da si pod stresom. I ja bih se tako osećao da sam na tvom mestu. Hajde da vidimo zajedno da li možemo nešto da uradimo da pomognemo.“
- Ponekad vašem tinejdžeru možda neće biti lako da priča o tome šta ga brine, a vi možda ne znate šta da kažete. U redu je objasniti svom detetu da ste tu za njega, da ste spremni da razgovarate i slušate u bilo kom trenutku. Ne forsirajte razgovor ako vaš tinejdžer nije u stanju da opiše šta mu se dešava.
- Komunikacija nije samo deljenje poteškoća ili teških osećanja. Važno je da delite smešne stvari, šta je dobro prošlo tokom dana i da nađete prilike da se zajedno smejete i budete nežni na bilo koji način koji je ugodan za vašeg tinejdžera.